Wat is coaching?

Wat is coaching is een veel voorkomende vraag die ik veel te horen krijg. Eén van de meest voorkomende misvattingen over (life) coaching is dat het een verkapte vorm van therapie is. In werkelijkheid is life coaching een unieke service die is ontworpen om mensen met doelen te helpen de resultaten te behalen die hen succes en voldoening zullen brengen, op alle gebieden van het leven.

Inhoud

Misschien komen vrienden en kennissen regelmatig bij jou te rade als ze levensvragen of problemen hebben. Of je bent in je job doorgegroeid tot leidinggevende omdat jij de geknipte persoon bent om een team aan te sturen en te motiveren.

Dat is alvast een eerste teken dat je zeker de capaciteiten in je hebt om anderen te inspireren, om de mensen om je heen te begeleiden en te laten groeien. M.a.w. je hebt alles in huis om een ware coach te zijn.

Maar dat maakt nog niet dat je hen effectief coacht naar betere resultaten in hun werk of hun leven, laat staan dat je een goede coach bent. Je merkt dit bijvoorbeeld aan het feit dat ze niet in actie lijken te komen na wat je hen net nog gezegd hebt, of dat ze niet vooruit lijken te komen.

Als dat gebeurt, weet je dat er geen sprake geweest kan zijn van coaching. Het vraagt enerzijds sterke coaching technieken en anderzijds waardevolle basisinzichten in levensprincipes om iemand effectief te helpen groeien.

Je bent niet aan het coachen als:

  • je gesprekspartner enkel wat komt ventileren en klagen, een luisterend oor nodig heeft
  • je gesprekspartner iemand zoekt die even bevestigt dat hij/zij gelijk heeft
  • je de drang voelt om je gesprekspartner te zeggen wat hij/zij anders moet doen
  • je jouw visie, raad, advies opdringt : het is niet omdat iemand bij jou komt aankloppen voor een babbel dat ze daarom je raad hebben gevraagd
  • je de drang voelt om de andere(n) te veranderen omdat jij ‘het licht’ hebt gezien
  • je gesprekspartner therapie zoekt
  • je de situatie of persoon aan het analyseren bent
  • je snel pijn wil wegnemen bij de andere(n)
  • je positieve affirmaties en mantra’s vanbuiten leert

Simpel gezegd, coaching is een proces dat tot doel heeft de prestaties te verbeteren en zich te richten op het ‘hier en nu’ in plaats van op het verre verleden of de toekomst.

Het verschil tussen coaching en therapie?

Voor velen is het om te beginnen al niet duidelijk genoeg wat coaching precies inhoudt. Het wordt:

  • ofwel geklasseerd onder de noemer therapie,
  • ofwel wordt het vergeleken met wat we kennen als sportcoaches die aan de zijlijn richtlijnen geven en motiveren,
  • ofwel wordt het gepercipieerd als geitenwollensokkenzweverig gedoe.

Het is geen van deze.

Om het verschil duidelijk te maken tussen therapie en coaching gebruik ik vaak de metafoor van het kompas en de GPS.

Therapeuten zijn in mijn ogen zoals een kompas. Een kompas heb je nodig als je het noorden volledig kwijt bent. Je hebt de grond onder je voeten voelen wegzakken, je hele leven is even als een kaartenhuisje ineengevallen en je bent het noorden volledig kwijt.

Dan heb je een kompas nodig. Een therapeut is het kompas die jou helpt om het noorden terug te vinden en de grip op je leven terug in handen te nemen.

Er zijn echter heel wat mensen die het noorden wel weten staan en die al behoorlijk wat bereikt hebben. Zij hebben gewoon het gevoel dat waar ze op dit moment in hun leven staan het niet helemaal loopt zoals het zou moeten. Het moet anders en ze hebben wel enig zicht op het doel waar ze naartoe willen. Ze weten (ongeveer) wat ze willen, maar ze komen onderweg obstakels tegen of zien niet goed hoe ze naar hun doel toe moeten werken. Deze mensen denken dat ze naar een therapeut moeten, maar voelen op één of andere manier dat ze daar niet echt op hun plek zitten.

Zij hebben eerder een GPS nodig. De coach is dan de GPS waarmee ze samen hun bestemming kunnen definiëren en verfijnen. Samen stippelen ze de weg uit om hun doel te bereiken.

Een coach helpt via verschillende coördinaten naar die bestemming te gaan. Om te beginnen weet een goede coach al hoe een doel gedefinieerd moet worden. Vele mensen leggen hun doelen namelijk al fout vast.

Verschil Tussen Life Coach En Therapeut
Lees ook mijn blog Life Coach vs Therapeut

Ben je een therapeut, maar voel je dat je eerder het werk van een coach doet? Noem jezelf dan een coach hoewel dit betekent dat je dan niet op de lijst van ‘erkende therapeuten’ staat die bepaalde voordelen biedt.

Vele therapeuten noemen zichzelf tegelijk ook coach, terwijl vele coaches zichzelf gelijk ook therapeut noemen. Volgens mij geeft dit alleen maar meer verwarring en maakt het het nog moeilijker om het onderscheid duidelijk te kennen. Het is voor mensen al moeilijk genoeg om het bos door te bomen te vinden tussen al die ‘paddenstoelen’. Op een moment dat iemand een goede hulpverlener zoekt, is het best frustrerend om daarbij nog de keuze te moeten maken of het beter is om bij een therapeut dan wel een coach aan te kloppen.

Ik wil elke coach of therapeut oproepen om een duidelijke keuze te maken en hier ook zuiver in te blijven. Eenvoud siert. Je bent OF coach, OF therapeut, maar niet een beetje van allebei. Wil je coach EN therapeut zijn? Bang dat je minder klanten zal hebben als je één van beide titels schrapt en een keuze maakt? Elke goede coach weet dat angst geen goede raadgever is. Ik durf het tegendeel te beweren. Je zal net klaarheid scheppen en duidelijkheid bieden over wat ze bij jou mogen verwachten.

Stel je voor dat je aan een eethuis komt waar ze ‘een beetje van alles’ aanbieden. Het staat ook zo op hun deur en op de menukaart. Stel je voor, je wil er iets eten en je vraagt: “wat kan ik hier bestellen?”. Het antwoord luidt: “Oh, een beetje van alles, zeg maar wat je wil, we hebben wat Chinees, we hebben frietjes, we hebben ook Marokkaans of Libanees, we geven wat jij vraagt”.

Je weet vooraf dus niet waar zij in gespecialiseerd zijn en wat écht lekker zal zijn om te eten. Je verwacht dan ook dat het prijskaartje van diezelfde orde is: een beetje. De kans dat je trouwens al in deze zaak binnenstapt is vrij klein, want je weet niet wat ze precies te bieden hebben. Stel, je hebt zin om Chinees te eten. Wat doe je? Je gaat op zoek naar Chinese restaurants, toch!? Je googelt ook niet ‘Marokkaanse eetgelegenheden’ als je zin hebt om een goeie steak met frieten te eten.

En toch is het dat wat coaches en therapeuten doen als ze geen duidelijke richting kiezen. Mensen gaan gericht op zoek naar iemand waarvan ze weten dat dat wat zij nodig hebben, op de menukaart staat. Vele coaches en therapeuten zetten ‘een beetje van alles’ op hun menukaart.

Maar wat doet een goede coach dan precies?

Enerzijds zijn er een aantal belangrijke basisvaardigheden in coaching. Een goede coach luistert bijvoorbeeld op een veel dieper niveau en kijkt veel ruimer dan wat op het eerste zicht gezegd wordt. In coaching leren we luisteren naar dat wat niet in woorden gezegd werd, maar wel bedoeld wordt en dat wat gezegd werd, maar niet zo bedoeld wordt.

Tussen wat wordt gezegd en niet bedoeld en wat wordt bedoeld en niet gezegd, gaat de meeste liefde verloren.

Khalil Gibran

Naast het luisteren is de vraagstelling een ander belangrijk aspect. Een goede coach stelt niet alleen goede vragen, maar doet dat ook op een juiste manier. Hij weet ook in welke richting de vragen moeten gaan om pijlsnel tot de rode draad bij iemand te komen en de vinger op de wonde te kunnen leggen.

In mijn begeleiding van coaches merkte ik de laatste jaren op dat de focus in opleidingen dikwijls ligt op het aanleren van basistechnieken zoals luisteren en de vraagstelling. Met vraagstelling en luisteren alleen ben je er echter nog niet. Wil je snel tot de essentie komen bij iemand, dan komt er meer bij kijken.

Een goede coach kent naast de coachingvaardigheden ook de basisprincipes in energie, de werking van ons brein, universele wetten en levensomvattende vraagstukken. Zoals ik eerder ook al zei, een goede coach kent deze principes niet alleen, maar ‘weet’ ook wat deze betekenen en hoe ze in ieders leven toepasbaar zijn.

Een goede coach heeft de basisprincipes eerst zelf volledig doorleefd om ze vervolgens voor te leven voor anderen. Wil dit dan zeggen dat de betrokken coach zelf alles moet meegemaakt hebben om anderen te kunnen begeleiden in een bepaald thema? Absoluut niet, zo heb ik ook ervaren.

Concreet begeleidde ik al verschillende coachees in een burn-out verhaal terwijl ik zelf nooit een burn-out heb gehad. Zo had ik een coachee in een traject die door mond-aan-mond reclame werd doorverwezen. Hij kon pas 3 maanden later terecht bij een officiële burn-out coach en kwam op gesprek bij mij. Het intake gesprek was voor hem zo verhelderend dat hij verder wilde gaan. Natuurlijk combineerden we de begeleiding met de medische opvolging door zijn arts die bij burn-out even belangrijk is. Een coach is geen dokter en hoeft dat ook niet te willen zijn.

Of het nu burn-out is, of een scheiding, zakelijke- of privé-conflicten, het zijn duidelijke signalen dat ‘iets’ niet helemaal klopt op de plek waar die persoon staat. Een goede coach focust zich niet alleen op die ene insteek, ook wel ‘het probleem’ genoemd. Een goede coach maakt van deze insteek gebruik om naar de essentie te gaan, de blik veel ruimer open te trekken en de klant terug op het goede spoor richting een eigen gekozen doel te brengen.

Wat ik in dergelijke verhalen doe:

  • De oorsprong ontdekken – in dit geval ontdekte deze zakenman dat zijn ‘angst voor succes’ hem had genekt in zijn carrière
  • Deze mensen moeten terug gekalibreerd worden
  • Door jarenlang te leven volgens anderen hun verwachtingen, zijn deze mensen de weg kwijtgeraakt. Ze zijn ver van zichzelf verwijderd geraakt en moeten terug dichter bij zichzelf komen
  • We helpen hen zichzelf te (her)ontdekken, in contact te komen met wie ze werkelijk zijn en wat hun talenten zijn
  • Ze moeten durven voluit te leven volgens wat hun hart hen ingeeft

Een goede coach helpt klanten die weg terug te vinden, maar houdt ingeval van burn-out verhalen ook de snelheid in de gaten. Net zoals een GPS ook waarschuwt voor snelheidsovertredingen.

Zo hoor ik mijzelf regelmatig tegen een coachee met dit thema zeggen: “Eén ding tegelijk, je hebt hiermee al voldoende hooi op je vork”.

Ervaring opdoen

Door niet alleen de coachingvaardigheden, maar ook alle basisprincipes te combineren heb je een ganse toolkit in handen om op een heldere manier te confronteren en terug te koppelen aan de coachee.

In mijn ervaring is het net dat waar mensen naar op zoek zijn. Ik sta telkens weer versteld bij de eerste reactie van nieuwe klanten die op intake gesprek kwamen. Regelmatig hoor ik hen zeggen: ‘Ik heb nu al zoveel sessies in hulpverlening gevolgd en nog nooit heeft iemand me zo duidelijk geconfronteerd met mijn rode draad, hoe verhelderend is dit.”

Het zullen zeker niet altijd diezelfde woorden zijn, maar het komt wel telkens op hetzelfde neer. En dan vraag ik me af: “Hoe kan dat, hoe kan het zijn dat andere hulpverleners hier niet in slagen, terwijl ik niet zo’n wereldschokkende dingen doe?”

Het antwoord ligt er volgens mij in dat ik niet bij de pure vraagstelling blijf, maar de basisprincipes die ik zelf aanleerde consistent inzet. Waar heb ik mijn mosterd dan gehaald?

Carl Gustav Jung, Dr. Thurman Fleet, Meyers & Briggs, Napoleon Hill, John Bowlby… zijn de grondleggers die in de jaren ’30 een aantal zeer waardevolle principes en theorieën in de wereld hebben gezet.

Via verschillende opleidingsinstituten kwam ik in contact met deze theorieën en ging ik het geleerde toepassen op mijn eigen leven waarin ik op dat moment zelf voor stevige uitdagingen stond. Ik kon aan den lijve de waarde van deze principes ondervinden door de resultaten die ik in mijn eigen leven boekte door toe te passen wat ik leerde.

Vervolgens paste ik het toe in mijn eigen coachingpraktijk en ondervond ik ook daar hoe waardevol de inzichten voor mijn coachees waren. Intussen leid ik coaches op om met ditzelfde werk aan de slag te gaan.

Buiten de basis coachingvaardigheden breng ik in mijn opleidingen coaches – zowel startende als reeds opgeleide coaches – de basisprincipes bij en leer ik hen op welke manier ze snel tot de essentie komen bij een klant.

Coaches leren het theoretische gedeelte snel en efficiënt via een online platform. Maar de echte diepgang scoren we door in kleine groepen tijdens live dagen de theorie naar de praktijk te vertalen op het eigen leven van de deelnemende coaches. Na de live trainingsdagen ‘weten’ de coaches wat de theorie betekent, ze zijn bij zichzelf op de plekken geweest waar ze met hun toekomstige coachees ook naartoe moeten kunnen.

Verschillende coachingmodellen

Hoewel er veel verschillende coachingsmodellen zijn, beschouwen we hier niet de ‘coach als expert’, maar in plaats daarvan zien we de coach als een facilitator tijdens een leerproces.

Er is een enorm verschil tussen iemand lesgeven en hem/haar helpen leren. Bij coaching helpt de coach in wezen het individu om zijn eigen prestaties te verbeteren: met andere woorden, hij helpt de coachee te leren.

Goede coaches geloven dat het individu altijd het antwoord op zijn eigen problemen heeft, maar begrijpt dat hij misschien hulp nodig heeft om het antwoord te vinden.

In elk geval gaat het er bij coaching om dat je de blik van de coachee verruimt waardoor hij of zij mogelijkheden gaat zien ipv enkel moeilijkheden. Coaching gaat erom dat iemand van ‘hier’ naar ‘daar’ wil en daarbij niet ziet ‘hoe’ van hier naar daar te komen.

Als coach help je je coachee te definiëren wat ‘hier’ inhoudt en hoe die ‘daar’ er concreet uit ziet. Om dan vervolgens stapsgewijs met je coachee helder te krijgen welke stappen de coachee nodig heeft om van hier naar daar te komen.

In onze coachingopleiding Start-to-Coach leren we je gestructureerd te werken. Door onze structuur nauwgezet te volgen, breng je orde in de gedachten van de coachee en help je deze naar eigen oplossingen en groei. We leren je ook meer over hoe het menselijke brein werkt en hoe je via het activeren van mentale spieren perceptieverruiming brengt bij jezelf en je coachee.

Het model waarmee we werken in onze coaching opleidingen is het TGOROW-model van Christian Simpson. Dit coaching model heeft zijn effectiviteit al bewezen in verschillende domeinen. Of het nu om burn-out coaching, stress coaching, life coaching, gezins- en relatiecoaching, perfectionisme coaching, loopbaanbegeleiding of natuurcoaching gaat … we weten uit eigen ervaring dat dit model werkt. Het is zelfs een goeie basisstructuur om in te zetten als je het plan zou hebben om coaching te combineren met bemiddeling.

En tenslotte leren we je ook verder te kijken dan wat het menselijke verstand kan vatten. Je ontdekt het intuïtieve veld en de magische resultaten die daaruit voortkomen. Ben je bang voor zweefteverij of geitenwollensokkengedoe?

Wees gerust, daar zijn wij te nuchter voor. Het intuïtieve gaat wat ons betreft over nuchter en objectief leren kijken naar jezelf om vervolgens met de voeten op de grond tot actie over te gaan met dat wat je leerde.

Lees ook mijn artikel Coachende Vaardigheden.

Wat is coaching dan wel?

Coaching houdt in dat jij als coach:

  • de prestatiekloof (van hier naar daar) helpt te overbruggen
  • je coachee spiegelt wat hij of zij vertelt en hoe dit naar de buitenwereld overkomt
  • teruggeeft aan je coachee wat je ziet en hoort
  • durft te confronteren
  • je coachee uitdaagt om verder te denken, te groeien, uit de comfortzone te komen, of net wat minder te doen wat hij of zij doet
  • zelf groeit en een bewust mens bent waardoor je anderen inspireert en voorleeft hoe dat dan allemaal moet – we werken vanuit de gedachte : “kinderen doen niet wat ouders hun zéggen, kinderen doen wat hun ouders doen.” Ditzelfde principe geldt voor coaches die als een leermeester voor te leven hebben wat ze prediken.

Coaches moeten ook de leerfase identificeren waarin de coachee zich bevindt, om zo de juiste soort taal te gebruiken om hen te helpen naar de volgende fase te gaan. Het is tenslotte moeilijk om te proberen een vaardigheid te verbeteren als je niet weet dat het je ontbreekt.

De leerfases van Maslow

Het aanleren van nieuwe vaardigheden gaat via een vast patroon van 4 fases. Iedere fase brengt zijn eigen emoties mee. Volgens Maslow zijn deze leerstadia feitelijk de groeistadia op weg naar bewustwording en bewustzijn zijn. Dit zijn de volgende stappen:

II

Bewust
onbekwaam

III

Bewust
bekwaam

I

Onbewust
onbekwaam

IV

Onbewust
bekwaam

Fase 1: Onbewust onbekwaam

Als je iets nog nooit gedaan hebt, kan het eenvoudig lijken. Op dat moment ben je onbewust onbekwaam. Of je weet niet dat je iets niet weet. Dit is een neutrale fase. Zeker als je niet weet dat je iets niet weet, kan dit heel comfortabel zijn.

Een goed voorbeeld is een kind dat nog nooit een fiets heeft gezien of geen idee heeft dat er een andere taal bestaat dan de zijne.

Fase 2: Bewust onbekwaam

In deze fase word je je bewust dat je iets niet kunt. Hier heb je een keuze. Je kunt ervoor kiezen bewust onbekwaam te blijven. Of je kiest ervoor dat je iets wilt leren.

In deze fase start je met leren en oefenen. Je komt er achter wat er allemaal bij komt kijken en hoeveel oefening er nodig is. Soms heb je dan het idee dat het je nooit gaat lukken. Dit is vaak een onprettig gevoel.

Een voorbeeld kan het kind zijn dat andere kinderen heeft zien fietsen of iemand een andere taal heeft horen spreken en dit daarom graag wil leren.

Fase 3: Bewust bekwaam

Langzamerhand krijg je het in de vingers en gaat het je steeds gemakkelijker af. Je wordt bewust bekwaam. Dit is een prettige fase, omdat je merkt dat dingen nu lukken ook al ben je je hier nog wel bewust van en moet je er nog goed bij nadenken.

Een voorbeeld is het kind dat kan fietsen, maar valt als het niet meer kijkt waar het heen gaat.

Fase 4: Onbewust bekwaam

Tenslotte na heel veel oefening lijken de dingen als vanzelf te gaan. Je hoeft niet meer na te denken over hoe je het doet, maar doet het gewoon. In feite, als je er te hard over nadenkt, kan het zijn dat je het niet meer kunt doen.

Je kan deze fases voortdurend blijven doorlopen. Steeds kun je nieuwe dingen ontdekken die je nog niet kende. Zoals bijvoorbeeld de slipcursus als je inmiddels auto denkt te kunnen rijden.

Het is belangrijk om te weten dat bij elk leerproces je door deze fasen heen gaat. Het model kan je helpen te begrijpen waarom bepaalde fases van het leerproces zo onaangenaam voelen. Hierdoor wordt het eenvoudiger deze fases gewoon te doorstaan en het positief te blijven benaderen.

Conclusie

In coaching werken we niet vanuit het meest vanzelfsprekende antwoord. Of toch zeker niet in onze manier van werken. Als mensen het meest vanzelfsprekende antwoord zoeken, kunnen ze bij hun omgeving terecht.

Een goede coach durft met iemand verder te gaan dan wat de omgeving ‘normaal’ of ‘maatschappelijk aanvaard’ vindt. Een goede coach houdt het doel op langere termijn voor ogen en werkt daar via verschillende tussenstappen naartoe samen met de coachee.

Er komen sowieso obstakels op de weg. Zo zijn er de eigen angsten van de coachee, maar ook de angsten van de omgeving of dat wat de maatschappij als ideale plaatje voorhoudt, of het ‘belang van het kind’ dat velen als excuus gebruiken om niet de stappen te moeten nemen die ze zouden willen zetten.

Goede coaches geven geen antwoorden die iedereen voor zichzelf al kent. Ze accepteren dat wat er is, geven er erkenning aan zonder oordeel en kijken dan samen met de coachee naar wat die wil bereiken. Belangrijk daarbij is dat de coachee het einddoel kiest en de coach hierin volgt, zonder er zelf iets aan te willen wijzigen.

Infosessie Coach worden

Je hebt interesse om te starten als life coach? Full time of in bijberoep. Of je zoekt een specialisatieopleiding?

Maar je zit nog met vragen:
  • Wat ga ik er inhoudelijk allemaal leren?
  • Welke kennis komt er aan bod?
  • Op welke manier wordt er les gegeven?
  • Ben ik klaar om anderen te helpen?
  • Ga ik wel een goede coach worden?
  • Is er tijd voor praktijk tijdens de opleiding?
Herkenbaar?
Schrijf je in op onze infosessie op maandag 6 maart om 20u via Zoom.
Apluscoaching | Infosessie | Coaching Opleidingen

ebook Starten als Life Coach

Ontdek jouw talent als coach

In dit e-Book laten we je al eens binnenkijken in de coachingwereld.

  • Wat wordt er van jou verwacht als je in een opleiding stapt?
  • Hoe weet je of je op de juiste plek bent?
  • Wat is coachen alvast niet en wat is het dan wel?
  • De basishouding van een goede Life Coach
  • Het werkterrein van een coach en afbakening daarvan
  • De verschillende coachingmodellen en het model dat wij gebruiken

We bieden je een antwoord op die eerste vragen en nemen je mee in enkele verhalen om je te laten proeven van het leven als Life Coach.

Ebook | Starten Als Life Coach | Apluscoaching

Veel gestelde vragen over onze coaching opleidingen

Waar vind ik de data en prijzen voor de coach opleiding?2021-01-17T11:01:28+01:00

Alle praktische details zijn terug te vinden op de website: www.apluscoaching.be/start-to-coach

Hoeveel deelnemers zitten er in de Start-to-Coach opleiding?2021-01-17T11:00:32+01:00

We waken erover dat het aantal deelnemers beperkt blijft tot circa 8 deelnemers. Dit doen we heel bewust omdat we individuele aandacht en diepgang belangrijk vinden. De kleine groep geeft ook een heel veilig kader waarin iedereen zich ten volle kan blootstellen wat alleen maar gunstig is voor je groeiproces.

Wat is een goede coaching opleiding?2022-11-29T15:00:41+01:00

Wat is een goede coaching opleiding en hoe kies ik de juiste coaching opleiding om er zeker van te zijn dat ik een professionele coach of succesvolle coach kan worden? Als je de vraag namelijk op deze manier stelt, leg je de verwachtingen en de verantwoordelijkheid buiten jezelf. Je denkt dat het coaching opleidingsinstituut ervoor gaat zorgen dat jij een volwaardige coach zal worden. Het is echter je eigen attitude die allesbepalend is voor je succes als coach en wat je doet met de kennis en inzichten die je opdoet tijdens je coaching opleiding.

Lees ook het blog: Hoe kies ik de juiste coaching opleiding?

Wat is het coachingmodel dat we aangeleerd krijgen?2021-01-17T11:03:48+01:00

Het coaching model waar wij mee werken is het TGOROW-model omdat dit zijn nut heeft bewezen en toepasbaar is binnen àlle domeinen. Een anekdote maakt dit duidelijk: Anja Pairoux was zelf al enkele jaren als coach aan de slag met het TGOROW-model toen ze besloot om een specialisatie in bemiddeling te gaan volgen. Ze sloeg de basisopleiding tot bemiddelaar over. Op haar eerste dag in de specialisatie-opleiding ging de groep vrij onmiddellijk in een rollenspel. De opdracht was simpel: de deelnemers moesten een case neerzetten dat rond een familiaal conflict draaide. Anja moest direct als bemiddelaar optreden en voelde zich enorm onzeker, want ze kende het bemiddelingsmodel niet waarover in de opleiding gesproken werd. Met een lichte paniek stapte ze in de oefening en sprak zichzelf toe “TGOROW, Anja, dat is het enige dat je nu hebt, dus TGOROW!” … Het resultaat na deze oefening was dat Anja van de trainster te horen kreeg dat ze een heel goede case had neergezet. Er kwam zelfs het compliment bij dat ze een natuurtalent was. Anja wist dat ze dit compliment te danken had aan het TGOROW-model en was vanaf dan nog meer overtuigd van de enorme waarde van dit model.

Lees er meer over in mijn artikel Coachende Vaardigheden

Hoe kan ik inschrijven?2021-04-26T10:15:15+02:00

Inschrijven kan je via het Start-to-Coach inschrijvingsformulier. De link vind je hieronder of op de Start-to-Coach pagina naast de geplande data. Na je inschrijving krijg je toegang tot het Online Coaching Platform. Hier kan jij het theoretische gedeelte van de opleiding volgen wanneer, waar en hoe je zelf wil.

Inschrijven voor de Start-to-Coach opleiding: reserveer hier

Wordt er een certificaat uitgereikt na de coach opleiding?2021-09-01T20:02:40+02:00
Na Level 2 van de Start-to-Coach opleiding volgt een facultatief examen. Jij kiest zelf of je wil deelnemen aan het Start-to-Coach examen. Als je geslaagd bent met het examen, ontvang je een Aplus certified member attest. Lees ook mijn blog: Hebben coaches een ICF certificaat nodig
Moet ik de 3 levels van de Start-to-Coach opleiding volgen?2022-02-11T14:28:06+01:00

Onze coach opleiding kan je indelen en volgen volgens je eigen tempo. Het theoretische gedeelte van Start-to-Coach Essential staat volledig online. Je kan dit level waar je wil en wanneer je wil studeren. Tijdens de live-dagen van Start-to-Coach Essential leer je de basisvaardigheden, het intake gesprek en je coaching vaardigheden in de praktijk omzetten. Aangezien de Start-to-Coach Advanced opleiding verder bouwt op wat wordt geleerd in de vorige opleiding, kan je niet voor deze opleiding apart inschrijven. De Start-to-Coach professional is voor iedereen die al een basisopleiding achter de rug heeft en effectie wil starten met een coaching praktijk.

Schrijf je hier in op de Start-to-Coach opleiding.

Door |2022-12-14T15:50:00+01:00mei 11th, 2021|

Over de auteur:

Anja Pairoux is erkend bemiddelaar, life coach, MBTI-coach, trainer en auteur. Ze volgde verschillende opleidingen in België, Nederland en de USA. Anja profileerde zich als de eerste plusoudercoach in België en publiceerde in 2014 haar boek ‘Je wist waar je aan begon!?’.
Ga naar de bovenkant