fbpx

5 stappen om jouw coachingactiviteiten te onderscheiden

5 stappen om te starten als life coach

Zo ver ben je dan al. Je kan starten als Life Coach want je hebt je basisopleiding in coaching achter de rug samen met misschien nog andere opleidingen in de pocket. En dan hoop je op die eerste klanten en de succesvolle praktijk. Je weet intussen dat je er met hopen alleen niet komt.

Dus je maakt je klaar om een website te bouwen, of misschien ben je met die stap al begonnen en bestaat je volgende stap erin iets te posten op Social Media over je start als coach. Je zet de stappen die elke startende coach te nemen heeft.

Ik wil je nu al meegeven dat dit niet voldoende zal zijn. Je loopt in de valkuil waar vele startende ondernemers in trappen.

Starten als Life Coach, is investeren

De meeste die willen starten als Life Coach focussen zich op de meest evidente investeringen die ze moeten doen voor hun groei: opleidingen om kennis en ervaring op te doen, een website bouwen, visitekaartjes, en veel tijd doorbrengen op Social Media en misschien zelfs flyering. Dit gaat gepaard met een moeizame zoektocht naar klanten, vooral omdat er zoveel concurrentie op de markt is.

Een minder vanzelfsprekende, maar minstens even belangrijke volgende stap bestaat erin te investeren in een goede marketingaanpak. En daar slaan velen de bal mis. Ze gaan zeker in de beginfase hun marketing wel zelf doen, vooral omdat ze denken dat marketing uitbesteden iets is wat je pas doet als je groter bent en daar meer geld voor hebt.

Het omgekeerde is echter waar: je wordt groter en verdient meer geld door een goede marketeer onder de arm te nemen. Marketing is niet voor niks een aparte richting van minstens 3 jaar die door Bachelors gevolgd wordt. Net zoals je dus een goede boekhouder nodig hebt, zal je ook een goede marketeer onder de arm moeten nemen.

Starten Als Life Coach | Apluscoaching

Er zijn uiteraard ook zaken die je zelf kan uitvoeren of opvolgen. Zoals je bij je boekhouder kan besparen door een aantal zaken voor eigen rekening te nemen, het inlezen van je facturen bijvoorbeeld, kan je ook in je marketing aanpak besparen voor repetitieve taken.

Maar het opzetten van je eerste fundamenten en strategie vraagt echter bijstand van een expert op dat vlak, zodat je van de eerste keer goed onderbouwd tewerk gaat.

Je wilt niet meemaken wat één van onze vorige deelnemers van de Start-to-Coach opleiding constateerde: tijdens de opleiding had ze haar logo en website al in opstart met een webdesigner die ze kende.

Ze had al betaald voor haar website en kwam nadien tot de conclusie dat ze het heel anders had willen en moeten aanpakken. Ze had dan wel een keitoffe naam, logo en website, maar qua marketingaanpak had ze het zichzelf moeilijk gemaakt om vindbaar te zijn voor haar klanten.

Vooraleer je dus aan je huis gaat bouwen, investeer je best voldoende tijd en aandacht in een goede fundering. En als je gaat bouwen doe je ook beroep op een architect.

Als je je opleiding achter de rug hebt en je wil Starten als Life Coach, dan sta je voor die volgende stap: naar buiten komen met je praktijk en jezelf zichtbaar maken. Deel van je fundament is de kennis en oefening die je nu hebt opgedaan.

Maar de cement om alles goed samen te brengen en te houden, bestaat uit je marketing verhaal. Zorg dat je een goed onderbouwt startplan of groeiplan uitwerkt met een specialist om de toekomst van je praktijk te verzekeren.

Als je wil starten als Life Coach en klanten wil werven om je praktijk te laten bloeien, kan je terugvallen op beproefde strategieën.

Apluscoaching | Ebook Starten Als Life Coach

5 stappen om jouw coachingactiviteiten te onderscheiden

Start vanuit het idee dat je hebt uitgewerkt tijdens je opleiding – jij vertelt tot waar je was gekomen en we bouwen daarop verder. Misschien is je plaatje heel duidelijk en kan je direct naar de volgende stap, of misschien daag ik je uit om het nog concreter te maken.

1. Jouw mission statement en visie

Vervolgens moet je je missie, visie en waarden zoeken. Het resultaat zal je later op je website kunnen gebruiken, want dit zal duidelijk stellen waar jij voor staat!

Blog | 5 Stappen Om Jouw Coaching Business Te Onderscheiden | Equimindcoacing

Een mission statement is in feite slechts een samenvatting van waarom een bedrijf of praktijk bestaat en wat het doet. Het is anders dan een visie. Je visie gaat over wat je in de toekomst wilt bereiken, je missie gaat over hoe je dat wil bereiken.

Simon Sinek omschrijft het als ‘the Golden Circle’.

2. Waarin ben jij uniek?

In een markt waar zovele spelers zijn, zal ik ondersteunen in de zoektocht naar jouw USP: waar ben jij uniek in? Ik wil weten waarom ik bij jou moet aankloppen en niet bij één van de vele anderen. Zodra jij dit scherp hebt, sta je een pak sterker in je schoenen.

3. Stel doelen

Als je van start gaat, moet je eerst bepalen wat je idealiter zou willen verdienen. Of je nu full time start of part time in bijberoep, je gaat moeten rekenen hoeveel je maandelijks netto wil overhouden.

Daarnaast zal je ook moeten inschatten welke kosten je gaat maken. Als je pas start, zal je merken dat er snel nieuwe kosten komen opduiken. Sociale bijdrage en belastingen zijn alvast een deel van je kosten, maar er komen altijd wel wat zaken bij. Boekhouding, marketingkosten, hosting van je site, …

Als je een idee hebt hoeveel je maandelijks wil verdienen, kan je in principe de omgekeerde rekening maken. Van je maandelijks netto inkomen ga je naar een belastbaar inkomen per maand. Hou rekening met vakantiemaanden en feestdagen. Dit extrapoleer je dan op jaarbasis + kosten en je hebt een idee hoeveel je per jaar moet omzetten.

Ondertussen heb je al ongeveer uitgemaakt hoeveel je je klanten gaat factureren en kan je nu uitrekenen hoeveel uren of trajecten je per jaar je moet realiseren.

4. Marketingplan

Je marketingstrategie, financiële strategie, aanbod en planning zijn de volgende onderdelen waar we mee aan de slag kunnen. Afhankelijk van jouw voortgang tussen de sessies door, bouwen je verder aan je fundament.

Net zoals jouw coachee een coach nodig heeft om zijn blinde vlekken aan te pakken, heeft elke ondernemer (hoe klein of hoe groot) een marketeer nodig. Iemand die kan helpen om de strategie op te stellen en de marketing plannen vorm te geven.

Vele starters maken een marketingstrategie en leggen dit vervolgens aan de kant. Jouw marketingplan is echter een stappenplan dat je richting geeft om jouw doelstellingen te bereiken.

5. Jouw actieplan

Wat ga je concreet realiseren het eerste jaar, de volgende 2 jaren. Hoe ga je dit opvolgen en meten om aan te passen waar nodig.

Wat je ook plant en uitvoert, volg je acties goed op, meet je resultaten en blijf je schema volgen. Zo kan je vlot je inspanningen bijwerken in functie van je eerste resultaten.

Meer info op https://www.apluscoaching.be/coaching-praktijk-opstarten/

Veel gestelde vragen over onze coaching opleidingen

Moet ik de 3 levels van de Start-to-Coach opleiding volgen?2021-01-17T10:41:12+01:00

Onze coach opleiding kan je indelen en volgen volgens je eigen tempo. Level 1 is het theoretische gedeelte en staat volledig online. Je kan dit level waar je wil en wanneer je wil studeren. Tijdens de live-dagen van Level 2 leer je de basisvaardigheden, het intake gesprek en je coaching vaardigheden in de praktijk omzetten. In Level 3 ligt de focus op het opstarten van je coaching praktijk. Je kiest dus tot welk level jij nood hebt aan opleiding.

Schrijf je hier in op de Start-to-Coach opleiding.

Hoe kan ik inschrijven?2021-04-26T10:15:15+02:00

Inschrijven kan je via het Start-to-Coach inschrijvingsformulier. De link vind je hieronder of op de Start-to-Coach pagina naast de geplande data. Na je inschrijving krijg je toegang tot het Online Coaching Platform. Hier kan jij het theoretische gedeelte van de opleiding volgen wanneer, waar en hoe je zelf wil.

Inschrijven voor de Start-to-Coach opleiding: reserveer hier

Wat is een goede coaching opleiding?2021-11-11T12:23:48+01:00

Wat is een goede coaching opleiding en hoe kies ik de juiste coaching opleiding om er zeker van te zijn dat ik een professionele coach of succesvolle coach kan worden? Als je de vraag namelijk op deze manier stelt, leg je de verwachtingen en de verantwoordelijkheid buiten jezelf. Je denkt dat het coaching opleidingsinstituut ervoor gaat zorgen dat jij een volwaardige coach zal worden. Het is echter je eigen attitude die allesbepalend is voor je succes als coach en wat je doet met de kennis en inzichten die je opdoet tijdens je coaching opleiding.

Lees ook het blog: Hoe kies ik de juiste coaching opleiding?

Waar vind ik de data en prijzen voor de coach opleiding?2021-01-17T11:01:28+01:00

Alle praktische details zijn terug te vinden op de website: www.apluscoaching.be/start-to-coach

Wordt er een certificaat uitgereikt na de coach opleiding?2021-09-01T20:02:40+02:00
Na Level 2 van de Start-to-Coach opleiding volgt een facultatief examen. Jij kiest zelf of je wil deelnemen aan het Start-to-Coach examen. Als je geslaagd bent met het examen, ontvang je een Aplus certified member attest. Lees ook mijn blog: Hebben coaches een ICF certificaat nodig
Wat is het coachingmodel dat we aangeleerd krijgen?2021-01-17T11:03:48+01:00

Het coaching model waar wij mee werken is het TGOROW-model omdat dit zijn nut heeft bewezen en toepasbaar is binnen àlle domeinen. Een anekdote maakt dit duidelijk: Anja Pairoux was zelf al enkele jaren als coach aan de slag met het TGOROW-model toen ze besloot om een specialisatie in bemiddeling te gaan volgen. Ze sloeg de basisopleiding tot bemiddelaar over. Op haar eerste dag in de specialisatie-opleiding ging de groep vrij onmiddellijk in een rollenspel. De opdracht was simpel: de deelnemers moesten een case neerzetten dat rond een familiaal conflict draaide. Anja moest direct als bemiddelaar optreden en voelde zich enorm onzeker, want ze kende het bemiddelingsmodel niet waarover in de opleiding gesproken werd. Met een lichte paniek stapte ze in de oefening en sprak zichzelf toe “TGOROW, Anja, dat is het enige dat je nu hebt, dus TGOROW!” … Het resultaat na deze oefening was dat Anja van de trainster te horen kreeg dat ze een heel goede case had neergezet. Er kwam zelfs het compliment bij dat ze een natuurtalent was. Anja wist dat ze dit compliment te danken had aan het TGOROW-model en was vanaf dan nog meer overtuigd van de enorme waarde van dit model.

Lees er meer over in mijn artikel Coachende Vaardigheden

Hoeveel deelnemers zitten er in de Start-to-Coach opleiding?2021-01-17T11:00:32+01:00

We waken erover dat het aantal deelnemers beperkt blijft tot circa 8 deelnemers. Dit doen we heel bewust omdat we individuele aandacht en diepgang belangrijk vinden. De kleine groep geeft ook een heel veilig kader waarin iedereen zich ten volle kan blootstellen wat alleen maar gunstig is voor je groeiproces.

Door |2021-08-29T13:00:18+02:00juli 14th, 2020|

Deel dit bericht!

Over de auteur:

Anja Pairoux is erkend bemiddelaar, life coach, MBTI-coach, trainer en auteur. Ze volgde verschillende opleidingen in België, Nederland en de USA. Anja profileerde zich als de eerste plusoudercoach in België en publiceerde in 2014 haar boek ‘Je wist waar je aan begon!?’.

APLUS GROUP BV

Apluscoaching