Starten als Coach

Zo ver ben je dan al. Je hebt je basisopleiding in coaching achter de rug samen met misschien nog andere opleidingen in de pocket. En dan hoop je op die eerste klanten en de succesvolle praktijk. Je weet intussen dat je er met hopen alleen niet komt. Dus je maakt je klaar om een website te bouwen, of misschien ben je met die stap al begonnen en bestaat je volgende stap erin iets te posten op Social Media over je start als coach. Je zet de stappen die elke startende coach te nemen heeft. Dit zal niet voldoende zijn. Je loopt in de valkuil waar vele startende ondernemers in trappen.

De meeste starters focussen zich op de meest evidente investeringen die ze moeten doen voor hun groei: opleidingen om kennis en ervaring op te doen, een website bouwen, visitekaartjes, en veel tijd doorbrengen op Social Media. Dit gaat gepaard met een moeizame zoektocht naar klanten, vooral omdat er zoveel concurrentie op de markt is.

Als je je wil profileren als coach en klanten wil werven om je praktijk te laten bloeien, kan je terugvallen op beproefde strategieën.

5 stappen om jouw coachingactiviteiten te onderscheiden

Think Big. Act Bigger.

1. Jouw mission statement en visie

Een mission statement is in feite slechts een samenvatting van waarom een bedrijf of praktijk bestaat en wat het doet. Het is anders dan een visie. Je visie gaat over wat je in de toekomst wilt bereiken, je missie gaat over hoe je dat wil bereiken.

Er zijn veel onduidelijke, zakelijk klinkende mission statements. De kunst bestaat erin om een bruikbare mission statement te creëren. Je moet kort omschrijven waarom jij doet wat je doet!

Simon Sinek omschrijft het als ‘the Golden Circle’. Wie anders dan Sinek zelf kan uitleggen waarom dit model zo handig is, hoe je het kan toepassen en wat je er als bedrijf of organisatie aan hebt. (Video Golden Circle by Simon Sinek)

Als je eenmaal duidelijkheid hebt over deze vragen, begin dan met het destilleren van je missie. Noem een aantal verschillende combinaties en kies degene die je het beste bevalt.

Denk nu even na over jouw visie?

Jouw visie geeft je praktijk richting. Het is de toekomst die jij ziet voor je praktijk. De visie gaat over wat je wilt worden. Waar je naar toe wil gaan. Een visie is ambitieus.

Vragen die je moet stellen om een visie op te stellen:

• Wat zijn mijn dromen met mijn praktijk?
• Welk probleem los ik op voor het grotere geheel?
• Wie en wat wil ik inspireren om te veranderen?

Een sterke visie helpt je om je te richten op wat het belangrijkst is voor je praktijk en zorgt ervoor dat je je focust op wat belangrijk is. Daar waar een missie hoogstens twee regels zijn, kan een visie best wel lang zijn. Je omschrijft in het lang en breed hoe jij de toekomst ziet, hoe jij je klanten ziet evolueren, hoe jij de wereld rondom jou ziet evolueren in jouw vakgebied, welk type klanten je liefst wil helpen, hoe zij hun leven gaan veranderen of verbeteren.

2. Waarin ben jij uniek

M.a.w. waarom moeten mensen tot bij jou komen. Wat maakt het zo bijzonder om bij jou aan te kloppen? Wat is jouw USP – Unique Selling Proposition. Het codewoord hier is: differentiëren!

Het kan goed zijn dat er in jouw domein vele andere coaches zijn die op het eerste zicht een gelijke dienst leveren. Differentieer daarom in je waardepropositie, je prijs, het type klant dat je wil bedienen, …

`Denk in oplossingen, niet in problemen’

Omschrijf wat jou en jouw aanpak anders maakt, waar ben jij uniek in.

  • Je kan variëren in welk type coaching je aanbiedt. Life Coaching, Relatie Coaching, Fitness Coaching, Loopbaan Coaching, Wellness Coaching, Spiritueel Coaching, … En zelfs binnen één domein kan je nog variëren door zeer specifiek te bepalen wie je wil benaderen. Alleen vrouwen, getrouwde koppels, starters of mensen die een carrière switch willen maken…
  • Welke prijs ga je vragen en in welke formule ga je werken? Ga je telkens per sessie werken en onmiddellijk afrekenen, of ga je met een traject werken met een vooraf bepaald aantal sessies? Werk je in sessie van 1u, 1,5u of langer?
  • Op welke locatie ga je je diensten aanbieden? Is het steeds face-to-face of zijn er sessies die je via skype kan aanbieden? Het is uiteraard niet evident om via skype te coachen, maar in sommige gevallen of voor sommige klanten is dat een pluspunt.
  • Er zijn nog veel zaken waarmee jij je kan onderscheiden van je concurrenten. Evalueer telkens na enkele maanden en luister naar feedback van je klanten en pas je aanbod aan indien dit jou een voordeel oplevert!

3. Stel doelen

Als je van start gaat, moet je eerst bepalen wat je idealiter zou willen verdienen. Of je nu full time start of part time in bijberoep, je gaat moeten rekenen hoeveel je maandelijks netto wil overhouden.

Daarnaast zal je ook moeten inschatten welke kosten je gaat maken. Als je pas start, zal je merken dat er snel nieuwe kosten komen opduiken. Sociale bijdrage en belastingen zijn alvast een deel van je kosten, maar er komen altijd wel wat zaken bij. Boekhouding, marketingkosten, hosting van je site, …

Als je een idee hebt hoeveel je maandelijks wil verdienen, kan je in principe de omgekeerde rekening maken. Van je maandelijks netto inkomen ga je naar een belastbaar inkomen per maand. Hou rekening met vakantiemaanden en feestdagen. Dit extrapoleer je dan op jaarbasis + kosten en je hebt een idee hoeveel je per jaar moet omzetten.

Ondertussen heb je al ongeveer uitgemaakt hoeveel je je klanten gaat factureren en kan je nu uitrekenen hoeveel uren of trajecten je per jaar je moet realiseren.

Maak het je potentiele klanten niet moeilijk

Uiteraard moet je er ook voor zorgen dat mensen een afspraak met je kunnen maken en jou vlot kunnen betalen. Dat lijkt op het eerste zicht misschien evident, maar jouw klanten staan niet zomaar voor je deur met geld in hun handen.

  • Zorg voor een vlot contactformulier op je website.
  • Of je werkt met een reserveringssysteem, zodat mensen afspraken in je agenda kunnen maken
  • Als je werkt met programma’s, maak dan een webshop waar jouw klanten de programma’s kunnen kopen
  • Maak een verkooppagina zodat lezers het aanbod kunnen vinden

Buyer Personas, promotie, website, logo,
marketingstrategie, tools…

Net zoals jouw coachee een coach nodig heeft om zijn blinde vlekken aan te pakken, heeft elke ondernemer (hoe klein of hoe groot) een marketeer nodig. Iemand die kan helpen om de strategie op te stellen en de marketing plannen vorm te geven.

Vele starters maken een marketingstrategie en leggen dit vervolgens aan de kant. Jouw marketingplan is echter een stappenplan dat je richting geeft om jouw doelstellingen te bereiken.

Geen marketing = geen business. Je zal tijd en middelen moeten investeren om je praktijk op te starten en te onderhouden. Maar je kan ook veel zaken zelf doen uiteraard.

  • Start bijvoorbeeld met het opmaken van een profiel van jouw ideale klant, of buyer personas. Met een buyer persona ga je de achtergronden, doelstellingen, motivaties, drijfveren, van je meest belangrijke klanten in kaart brengen, letterlijk. Een goed beeld van jouw ideale klant helpt je om je parktijk gericht in de markt te zetten. Lees meer over buyer personas in de blog op aplusmarketing.be.
  • Je hebt uiteraard een website nodig zodat de potentiële klanten weten wat je te bieden hebt, wie je bent en hoe je werkt. Schrijf clientgericht over hoe jij hen kan helpen hun leven te verbeteren. Als je al waarderingen hebt gekregen, zet deze dan zeker op je site.
  • Als je wil nagaan welke content je op je site moet brengen, dan kan je eens gaan kijken welke pagina’s van je concurrenten goed scoren. Je kan hiervoor de tool ubersuggest.com gebruiken. Als je de website van je concurrent inbrengt, kan je onmiddellijk zien welke pagina’s goed scoren en welke ‘sleutelwoorden’ of ‘keywords’ hier belangrijk zijn. Gebruik dan deze keyword (= dit zijn de termen die jouw klanten inbrengen in Google) en schrijf je eigen content.

5. Jouw actieplan

Hoe ziet jouw eerste jaar eruit?

Denk er bij het plannen van de marketingstrategie voor je praktijk aan dat er binnen een paar jaar veel kan veranderen, begin dus met een eenjarig marketingplan.

Je hebt al een doel gesteld voor wat je het komende jaar wilt bereiken, hebt strategieën ontwikkeld om dat doel te bereiken. Nu is het tijd om de acties die u gaat uitvoeren gedetailleerd in te vullen.

Het doel: wat je het komende jaar wilt bereiken

  • De strategieën: hoe je het doel gaat bereiken
  • De tactiek: de drie tot vijf dingen die je moet doen om elke strategie te implementeren
  • De taken: de stappen die moeten worden genomen om elke tactiek te implementeren
  • De tijdlijn: een overzicht van hoe lang het duurt om de reeks stappen te voltooien
  • De middelen: wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de acties

Vervolgens moet u uw jaarlijkse marketingbudget instellen. Zodra je een marketingbudget hebt, moet je het toewijzen per maand of per kwartaal. Bij de opstart is kan je makkelijk enkele acties opzetten via Facebook. Hier kan je al snel met een beperkt budget zeer gericht adverteren.

ren.

Wat je ook plant en uitvoert, volg je acties goed op, meet je resultaten en blijf je schema volgen. Zo kan je vlot je inspanningen bijwerken in functie van je eerste resultaten.

START VANDAAG NOG

In 5 sessies van 2 uren krijg je individuele begeleiding
voor jouw Marketingaanpak. 

Praktisch

  • € 1.500 excl BTW – KMO portefeuille mogelijk

  • 5 sessies van 2u – live bij aplusmarketing of in jouw praktijk. Skype sessie ook mogelijk.

  • Mails met terugkoppeling tussen de sessies, templates voor het opstellen van je actieplan, marketingplan, budget,…

Bij aplusmarketing – Carl Verbruggen – ben je aan het juiste adres om je hiermee te ondersteunen.

Carl Verbruggen

Creatieve Marketing Generalist

Als Creatieve Marketing Generalist kan ik terugblikken om meer dan 20 jaar ervaring in Marketing & Communicatie binnen een zeer competitieve banksector. De laatste 6 jaar heb ik mij verder verdiept in de uitbouw van de praktijk van mijn partner – apluscoaching & aplusacademy.

Ik denk oplossingsgericht en reik een groot aantal mogelijkheden aan. Concreet ben ik iemand met een hands-on aanpak.

Wat kan je van mij verwachten?

  • Je houdt van out-of-the-box en pro-actief meedenken.
  • Je kan er tegen om eerlijke feedback te krijgen die jou helpt groeien. Er zijn genoeg anderen die je kunnen zeggen hoe geweldig je wel bent. Je bent geweldig, maar ik help jou om je grootsheid op een goede manier aan de buitenwereld te tonen.
  • Creativiteit met een vleugje fun-factor.
  • Ik daag je uit om na te denken. Ik zet me in de plaats van de klant en stel de meest lastige vragen. Alleen op die manier ga jij verder nadenken en wordt de communicatie over wie je bent en wat je te bieden hebt sterker.
  • Ik laat je ontdekken wat jouw unieke value proposition is.

Meer weten: aplusmarketing.be

Tijd voor een tas koffie en een partijtje hersenpingpong?

Reserveer hier een intakegesprek

Voor een intakegesprek neem ik eerst kort contact met je op per telefoon of mail en maken we een afspraak. Ofwel leggen we onmiddellijk de 5 sessies vast, ofwel reserveren we eerst een intakegesprek. Dit gesprek staat in het teken van jouw uitdagingen en doelstellingen. Als het klikt leggen we vervolgens de eerste afspraak vast.
Een intakegesprek duurt gemiddeld 1,5 u. en kost je € 150 (excl. BTW).

Geef hieronder je gegevens op en schets kort waarmee ik jou kan helpen.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Jouw telefoonnummer (verplicht)

Uw bericht

  • Carl Verbruggen

  • Pierstraat 146, 2630 Aartselaar

  • 0494 57 39 45

  • carl.verbruggen@aplusmarketing.be