5 stappen om jouw coachingactiviteiten te onderscheiden

Zo ver ben je dan al. Je hebt je basisopleiding in coaching achter de rug samen met misschien nog andere opleidingen in de pocket. En dan hoop je op die eerste klanten en de succesvolle praktijk. Je weet intussen dat je er met hopen alleen niet komt. Dus je maakt je klaar om een website te bouwen, of misschien ben je met die stap al begonnen en bestaat je volgende stap erin iets te posten op Social Media over je start als coach. Je zet de stappen die elke startende coach te nemen heeft.

Ik wil je nu al meegeven dat dit niet voldoende zal zijn. Je loopt in de valkuil waar vele startende ondernemers in trappen.


Starten is investeren


De meeste starters focussen zich op de meest evidente investeringen die ze moeten doen voor hun groei: opleidingen om kennis en ervaring op te doen, een website bouwen, visitekaartjes, en veel tijd doorbrengen op Social Media en misschien zelfs flyering. Dit gaat gepaard met een moeizame zoektocht naar klanten, vooral omdat er zoveel concurrentie op de markt is.

Een minder vanzelfsprekende, maar minstens even belangrijke volgende stap bestaat erin te investeren in een goede marketingaanpak. En daar slaan velen de bal mis. Ze gaan zeker in de beginfase hun marketing wel zelf doen, vooral omdat ze denken dat marketing uitbesteden iets is wat je pas doet als je groter bent en daar meer geld voor hebt. Het omgekeerde is echter waar: je wordt groter en verdient meer geld door een goede marketeer onder de arm te nemen. Marketing is niet voor niks een aparte richting van minstens 3 jaar die door Bachelors gevolgd wordt. Net zoals je dus een goede boekhouder nodig hebt, zal je ook een goede marketeer onder de arm moeten nemen.

Er zijn uiteraard ook zaken die je zelf kan uitvoeren of opvolgen. Zoals je bij je boekhouder kan besparen door een aantal zaken voor eigen rekening te nemen, het inlezen van je facturen bijvoorbeeld, kan je ook in je marketing aanpak besparen voor repetitieve taken. Maar het opzetten van je eerste fundamenten en strategie vraagt echter bijstand van een expert op dat vlak, zodat je van de eerste keer goed onderbouwd tewerk gaat.

Je wilt niet meemaken wat één van onze vorige deelnemers van de Start-to-Coach opleiding constateerde: tijdens de opleiding had ze haar logo en website al in opstart met een webdesigner die ze kende. Ze had al betaald voor haar website en kwam nadien tot de conclusie dat ze het heel anders had willen en moeten aanpakken. Ze had dan wel een keitoffe naam, logo en website, maar qua marketingaanpak had ze het zichzelf moeilijk gemaakt om vindbaar te zijn voor haar klanten. Vooraleer je dus aan je huis gaat bouwen, investeer je best voldoende tijd en aandacht in een goede fundering. En als je gaat bouwen doe je ook beroep op een architect.

Als je je opleiding achter de rug hebt, dan sta je voor die volgende stap: naar buiten komen met je praktijk en jezelf zichtbaar maken. Deel van je fundament is de kennis en oefening die je nu hebt opgedaan. Maar de cement om alles goed samen te brengen en te houden, bestaat uit je marketing verhaal. Zorg dat je een goed onderbouwt startplan of groeiplan uitwerkt met een specialist om de toekomst van je praktijk te verzekeren.

Als je je wil profileren als coach en klanten wil werven om je praktijk te laten bloeien, kan je terugvallen op beproefde strategiën.


5 stappen om jouw coachingactiviteiten te onderscheiden


Start vanuit het idee dat je hebt uitgewerkt tijdens je opleiding – jij vertelt tot waar je was gekomen en we bouwen daarop verder. Misschien is je plaatje heel duidelijk en kan je direct naar de volgende stap, of misschien daag ik je uit om het nog concreter te maken.

Vervolgens moet je je missie, visie en waarden zoeken. Het resultaat zal je later op je website kunnen gebruiken, want dit zal duidelijk stellen waar jij voor staat!

In een markt waar zovele spelers zijn, zal ik ondersteunen in de zoektocht naar jouw USP : waar ben jij uniek in? Ik wil weten waarom ik bij jou moet aankloppen en niet bij één van de vele anderen. Zodra jij dit scherp hebt, sta je een pak sterker in je schoenen.

Je marketingstrategie, financiële strategie, aanbod en planning zijn de volgende onderdelen waar we mee aan de slag kunnen. Afhankelijk van jouw voortgang tussen de sessies door, bouwen je verder aan je fundament.

Actieplan: wat ga je concreet realiseren het eerste jaar, de volgende 2 jaren. Hoe ga je dit opvolgen en meten om aan te passen waar nodig.

Wat je ook plant en uitvoert, volg je acties goed op, meet je resultaten en blijf je schema volgen. Zo kan je vlot je inspanningen bijwerken in functie van je eerste resultaten.

Veel gestelde vragen over onze coach opleiding

Is de Start-to-Coach opleiding iets voor mij?2019-10-15T16:15:10+02:00

Met de Start to Coach opleiding krijg je een zeer sterk basismodel als fundament mee. Met onze coach opleiding kan je vervolgens vanuit jouw authenticiteit verder bouwen aan de specialisatie die jij zelf wil uitgaan. Of je nu burn-out coach, stress coach, gezins- en relatiecoaching verkiest of je wil werken rond work-life balance, perfectionisme, loopbaanbegeleiding of natuurcoaching,

Gedurende hoeveel tijd blijft de online theorie beschikbaar?2019-06-21T13:29:39+02:00
Eens je hebt ingeschreven in de opleiding, blijft de online theorie onbeperkt beschikbaar. Dat betekent dat je dus ook na deelname aan de live dagen toegang blijft behouden tot het theoretische gedeelte. Een grote meerwaarde omdat je op die manier je kennis kan opfrissen en jezelf in een juiste vibe kan zetten wanneer je met je eerste klanten aan het werken gaat.
Hoeveel deelnemers zitten er gemiddeld in de groepen?2019-06-21T12:26:38+02:00

We waken erover dat het aantal deelnemers beperkt blijft tot circa 8 deelnemers. Dit doen we heel bewust omdat we individuele aandacht en diepgang belangrijk vinden. De kleine groep geeft ook een heel veilig kader waarin iedereen zich ten volle kan blootstellen wat alleen maar gunstig is voor je groeiproces.

Waar vind ik de data en prijzen voor de opleiding?2019-06-21T13:39:34+02:00

Alle praktische details zijn terug te vinden op de website: www.apluscoaching.be/start-to-coach

Hoe kan ik inschrijven?2019-06-21T13:30:30+02:00

Inschrijven kan je via het Start-to-Coach inschrijvingsformulier. De link vind je hieronder of op de Start-to-Coach pagina naast de geplande data. Na je inschrijving krijg je toegang tot het Online Coaching Platform. Hier kan jij het theoretische gedeelte van de opleiding volgen wanneer, waar en hoe je zelf wil.

Inschrijven voor de Start-to-Coach opleiding: reserveer hier

Wat is het coachingmodel dat we aangeleerd krijgen?2019-06-21T13:29:08+02:00

Wij werken met het TGOROW-model omdat dit zijn nut heeft bewezen en toepasbaar is binnen àlle domeinen. Een anekdote maakt dit duidelijk: Anja Pairoux was zelf al enkele jaren als coach aan de slag met het TGOROW-model toen ze besloot om een specialisatie in bemiddeling te gaan volgen. Ze sloeg de basisopleiding tot bemiddelaar over. Op haar eerste dag in de specialisatie-opleiding ging de groep vrij onmiddellijk in een rollenspel. De opdracht was simpel: de deelnemers moesten een case neerzetten dat rond een familiaal conflict draaide. Anja moest direct als bemiddelaar optreden en voelde zich enorm onzeker, want ze kende het bemiddelingsmodel niet waarover in de opleiding gesproken werd. Met een lichte paniek stapte ze in de oefening en sprak zichzelf toe “TGOROW, Anja, dat is het enige dat je nu hebt, dus TGOROW!” … Het resultaat na deze oefening was dat Anja van de trainster te horen kreeg dat ze een heel goede case had neergezet. Er kwam zelfs het compliment bij dat ze een natuurtalent was. Anja wist dat ze dit compliment te danken had aan het TGOROW-model en was vanaf dan nog meer overtuigd van de enorme waarde van dit model.

Wordt er een certificaat uitgereikt na de opleiding?2019-06-21T13:35:29+02:00
Je kan na de opleiding deelnemen aan een examen. Dit is facultatief, dus niet verplicht. Na het examen ontvang je een certificaat.
Wie kan gebruik maken van KMO portefeuille voor deze opleiding?2019-06-21T13:28:45+02:00

Iedereen die een BTW-nummer of ondernemingsnummer heeft, kan gebruikmaken van KMO portefeuille. Dus zelfs als je zelfstandige in bijberoep bent, heb je recht op een subsidie. Gedetailleerde uitleg vind je op www.vlaio.be

Door |2019-10-15T17:15:59+02:00mei 14th, 2019|Blog, coaching, life coach, personal coaching, Relaties|0 Reacties

About the Author:

Geef een reactie