Zo ver ben je dan al. Je hebt je basisopleiding in coaching achter de rug samen met misschien nog andere opleidingen in de pocket. En dan hoop je op die eerste klanten en de succesvolle praktijk. Je weet intussen dat je er met hopen alleen niet komt. Dus je maakt je klaar om een website te bouwen, of misschien ben je met die stap al begonnen en bestaat je volgende stap erin iets te posten op Social Media over je start als coach. Je zet de stappen die elke startende coach te nemen heeft.

Ik wil je nu al meegeven dat dit niet voldoende zal zijn. Je loopt in de valkuil waar vele startende ondernemers in trappen.


Starten is investeren


De meeste starters focussen zich op de meest evidente investeringen die ze moeten doen voor hun groei: opleidingen om kennis en ervaring op te doen, een website bouwen, visitekaartjes, en veel tijd doorbrengen op Social Media en misschien zelfs flyering. Dit gaat gepaard met een moeizame zoektocht naar klanten, vooral omdat er zoveel concurrentie op de markt is.

Een minder vanzelfsprekende, maar minstens even belangrijke volgende stap bestaat erin te investeren in een goede marketingaanpak. En daar slaan velen de bal mis. Ze gaan zeker in de beginfase hun marketing wel zelf doen, vooral omdat ze denken dat marketing uitbesteden iets is wat je pas doet als je groter bent en daar meer geld voor hebt. Het omgekeerde is echter waar: je wordt groter en verdient meer geld door een goede marketeer onder de arm te nemen. Marketing is niet voor niks een aparte richting van minstens 3 jaar die door Bachelors gevolgd wordt. Net zoals je dus een goede boekhouder nodig hebt, zal je ook een goede marketeer onder de arm moeten nemen.

Er zijn uiteraard ook zaken die je zelf kan uitvoeren of opvolgen. Zoals je bij je boekhouder kan besparen door een aantal zaken voor eigen rekening te nemen, het inlezen van je facturen bijvoorbeeld, kan je ook in je marketing aanpak besparen voor repetitieve taken. Maar het opzetten van je eerste fundamenten en strategie vraagt echter bijstand van een expert op dat vlak, zodat je van de eerste keer goed onderbouwd tewerk gaat.

Je wilt niet meemaken wat één van onze vorige deelnemers van de Start-to-Coach opleiding constateerde: tijdens de opleiding had ze haar logo en website al in opstart met een webdesigner die ze kende. Ze had al betaald voor haar website en kwam nadien tot de conclusie dat ze het heel anders had willen en moeten aanpakken. Ze had dan wel een keitoffe naam, logo en website, maar qua marketingaanpak had ze het zichzelf moeilijk gemaakt om vindbaar te zijn voor haar klanten. Vooraleer je dus aan je huis gaat bouwen, investeer je best voldoende tijd en aandacht in een goede fundering. En als je gaat bouwen doe je ook beroep op een architect.

Als je je opleiding achter de rug hebt, dan sta je voor die volgende stap: naar buiten komen met je praktijk en jezelf zichtbaar maken. Deel van je fundament is de kennis en oefening die je nu hebt opgedaan. Maar de cement om alles goed samen te brengen en te houden, bestaat uit je marketing verhaal. Zorg dat je een goed onderbouwt startplan of groeiplan uitwerkt met een specialist om de toekomst van je praktijk te verzekeren.

Als je je wil profileren als coach en klanten wil werven om je praktijk te laten bloeien, kan je terugvallen op beproefde strategiën.


5 stappen om jouw coachingactiviteiten te onderscheiden


Start vanuit het idee dat je hebt uitgewerkt tijdens je opleiding – jij vertelt tot waar je was gekomen en we bouwen daarop verder. Misschien is je plaatje heel duidelijk en kan je direct naar de volgende stap, of misschien daag ik je uit om het nog concreter te maken.

Vervolgens moet je je missie, visie en waarden zoeken. Het resultaat zal je later op je website kunnen gebruiken, want dit zal duidelijk stellen waar jij voor staat!

In een markt waar zovele spelers zijn, zal ik ondersteunen in de zoektocht naar jouw USP : waar ben jij uniek in? Ik wil weten waarom ik bij jou moet aankloppen en niet bij één van de vele anderen. Zodra jij dit scherp hebt, sta je een pak sterker in je schoenen.

Je marketingstrategie, financiële strategie, aanbod en planning zijn de volgende onderdelen waar we mee aan de slag kunnen. Afhankelijk van jouw voortgang tussen de sessies door, bouwen je verder aan je fundament.

Actieplan: wat ga je concreet realiseren het eerste jaar, de volgende 2 jaren. Hoe ga je dit opvolgen en meten om aan te passen waar nodig.

Wat je ook plant en uitvoert, volg je acties goed op, meet je resultaten en blijf je schema volgen. Zo kan je vlot je inspanningen bijwerken in functie van je eerste resultaten.